Eine viel zitierte Studie der international renommierten ADA (American Dietetic Association - Amerikanische Vereinigung der ErnährungsexpertInnen; im Jahr 2012 umbenannt in Academy of Nutrition and Dietetics), einer mehr als 70.000 ExpertInnen umfassenden Ernährungsorganisation, zeigt, dass eine ausgewogene vegetarische und auch vegane Ernährung für Menschen in jeder Lebensphase geeignet ist. Darüber hinaus belegt die Riesenstudie, dass eine vegetarische/vegane Ernährung durchaus vorbeugend wirken kann gegen Bluthochdruck, erhöhtes Cholesterin, Darm- und Prostatakrebs, Fettleibigkeit und Diabetes.

 

Das zentrale Statement dieses 18 Seiten umfassenden Papers von ADA und der kanadischen Vereinigung, welches sich auf 256 Quellen abstützt und von 30 WissenschaftlerInnen überprüft und freigegeben wurde, ist:

"Es ist die Position der American Dietetic Association, dass eine entsprechend geplante vegetarische Ernährung, einschließlich rein vegetarischer oder veganer Ernährung, gesund und ernährungsmäßig ausreichend ist und gesundheitliche Vorteile bei der Vorbeugung und Behandlung bestimmter Krankheiten bieten kann. Eine gut geplante vegetarische Ernährungsform ist für jede Lebensphase geeignet, einschließlich Schwangerschaft, Stillzeit, Säuglingsalter, Kindheit, Pubertät und für Athleten. ..."

Positionspapier der American Dietetic Association (ADA) von 2009 über vegetarische/vegane Ernährung:

 

J Am Diet Assoc. 2009 Jul;109(7):1266-82.
Position of the American Dietetic Association: vegetarian diets.
Craig WJ1, Mangels AR; American Dietetic Association.

 

Abstract:
It is the position of the American Dietetic Association that appropriately planned vegetarian diets, including total vegetarian or vegan diets, are healthful, nutritionally adequate, and may provide health benefits in the prevention and treatment of certain diseases. Well-planned vegetarian diets are appropriate for individuals during all stages of the life cycle, including pregnancy, lactation, infancy, childhood, and adolescence, and for athletes. A vegetarian diet is defined as one that does not include meat (including fowl) or seafood, or products containing those foods. This article reviews the current data related to key nutrients for vegetarians including protein, n-3 fatty acids, iron, zinc, iodine, calcium, and vitamins D and B-12. A vegetarian diet can meet current recommendations for all of these nutrients. In some cases, supplements or fortified foods can provide useful amounts of important nutrients. An evidence- based review showed that vegetarian diets can be nutritionally adequate in pregnancy and result in positive maternal and infant health outcomes. The results of an evidence-based review showed that a vegetarian diet is associated with a lower risk of death from ischemic heart disease. Vegetarians also appear to have lower low-density lipoprotein cholesterol levels, lower blood pressure, and lower rates of hypertension and type 2 diabetes than nonvegetarians. Furthermore, vegetarians tend to have a lower body mass index and lower overall cancer rates. Features of a vegetarian diet that may reduce risk of chronic disease include lower intakes of saturated fat and cholesterol and higher intakes of fruits, vegetables, whole grains, nuts, soy products, fiber, and phytochemicals. The variability of dietary practices among vegetarians makes individual assessment of dietary adequacy essential. In addition to assessing dietary adequacy, food and nutrition professionals can also play key roles in educating vegetarians about sources of specific nutrients, food purchase and preparation, and dietary modifications to meet their needs.

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